SULTAN II.ABDÜLHAMİD’İN
İLK
BOĞAZİÇİ KÖPRÜ PROJESİ
1973
yılında hizmete giren Boğaziçi Köprüsü,
Türkiye’nin en büyük eserlerinden biridir. Günümüzde binlerce motorlu
aracın gelip geçtiği bu köprü, her gün devlete milyarlarca lira para
kazandırır. Ancak sanıldığı gibi Boğaziçi Köprüsü fikri, Cumhuriyet döneminde ortaya atılmamıştır. Bu
fikrin mimarı Sultan II. Abdülhamid’dir. Hatta ilk projesini de bizzat kendisi
yaptırmıştır.
Sultan
Abdülhamid’in padişahlığının on beşinci senesi olan 1789 yılında Asya İle Avrupa kıtasını
birleştirecek bir köprü yapılacağına dair haberler yayılmıştı. Ne var ki buna kimse inanmıyor, üstelik iki
sahilin birleştirilebileceği iddası ciddi bulunmuyordu.
1900
yılında rivayetin doğruluğu ortaya çıktı. Boğazın en dar yeri olan,
Anadoluhisarı ve Rumelihisarı arasında köprü kurulması için, Bosbhorus Railroad
Company isimli şirket çalışmalara başlamıştı. Bu vesileyle İtalyan Mimar
Mondrakol bir proje hazırladı. Hazırlanan projeye göre üç asma köprü olacak ve
bu gayet heybetli bir manzara kazanacak. Bu büyük yapının ortaları minareler ve
özel kubbelerle süslenecek. Son direklere çelik kablolar çekilecek, kubbelerden
her birinin kaidesi granit olacak. Köprünün ayaklarının altı taarruzdan
korunmuş şekilde oluşturulacak. Yüksek kuleler on beş fenerle ışıklandırılacak.
Ayrıca kuleler çini ve yaldız tuğralarla süslenecek. Köprünün yüksekliği
altından büyük bir geminin rahatça geçebileceği şekilde inşa edilecekti.
Projenin
yapıldığı yıllarda Avrupa’da birkaç bin civarında otomobil olsa da Türkiye’de
hiç yoktu. Bundan dolayıdır ki; köprüden motorlu taşıtların geçişi
düşünülmemişti. Ancak projede düşünülen en önemli faktör demiryolu hattının
döşenmesiydi. Böylece Avrupa’dan kalkan bir trenin, Bağdad’a gitmesi mümkün
olacaktı.
II.
Abdülhamid’in bu projesi saltanat döneminde gerçekleşememişti. Tahttan
indirilmesinden tam 61 yıl sonra bu gün ki köprünün temelleri atılabilmişti.
Yaşanmış İlginç Hikâyelerle Osmanlı Padişahları Kitabımdan....
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder